פטור מויזה לארצות הברית

שתפו עם אחרים!

תוכנית “פטור מויזה” לארצות הברית וכניסה עם דרכון אירופאי

כל אדם שאינו אזרח אמריקאי המבקש להיכנס לארצות הברית מחוייב בויזה אמריקאית. נוסעים ממדינות מסויימות וכיום ביניהן גם ישראל! זכאים להיכנס לארצות הברית ללא ויזה, אם הם עומדים בדרישות ובתנאים של “תוכנית הפטור מויזה” הידועה בשמה – Visa Waiver Program או בקיצור VWP. תוכנית זו מאפשרת למטיילים (העומדים בדרישות) בעלי אזרחות מ-41 מדינות ספציפיות החברות בהסדר עם ארצות הברית להגיע לשטחה לתקופה של עד 90 יום למטרת עסקים או תיירות ללא הוצאת ויזה. ביקור לכל מטרה אחרת דורש הוצאת ויזה. את הבקשה ניתן להגיש באמצעות מערכת ESTA של בקרת גבולות של ארה”ב או להגיש את הבקשה לפטור מויזה בעברית עם חברת ESTA-CENTER

תוכנית “פטור מויזה” לארה”ב

אז איך אפשר להיכנס לארצות הברית מבלי להוציא ויזה?
מדובר בתוכנית שיתוף פעולה בין ארצות הברית ובין 41 מדינות אירופאיות. שיתוף הפעולה בא לידי ביטוי בכך שהמדינות החברות בתוכנית זו מאפשרות לאזרחי המדינה השניה להיכנס לשטחן עם הקלות בתהליך הבירוקרטי והביטחוני. הקאצ’ בסיפור הוא המידע שמועבר בין המדינות האלו על האזרחים המבקשים לבקר בשטחן.

קריטריונים לכניסה לארצות הברית ללא צורך בויזה

בכדי להגיע לארצות הברית תחת VWP עליכם לעמוד בכל הדרישות הבאות:
1. מטרת הנסיעה היא או לחניית ביניים בשטח ארצות הברית בין טיסות, או למטרת תיירות ו/או עסקים בלבד.
2. עליכם להיות בעלי אזרחות של המדינות אשר אושרו על ידי ארצות הברית כשייכות לתוכנית הפטור מויזה.
3. אתם חייבים להיות רשומים במערכת המקוונת של רשות ההגירה האמריקאית וחייב להיות ברשותכם אישור כניסה אלקטרוני בשם ESTA (Electronic System for Travel Authorization) לפני הנסיעה (הסבר מפורט בהמשך הכתבה).
4. גם אם אתם בעלי אזרחות ממדינה אשר לוקחת חלק בתוכנית אבל ביקרתם לאחר מרץ 2011 באחת מהמדינות הבאות: קוריאה הצפונית, איראן, עיראק, לוב, סודאן, סוריה, סומליה או תימן, לא תוכלו לנסוע במסגרת התכנית “פטור מוויזה”.
5. אם אתם בעלי אזרחות כפולה הכוללת אזרחות של קוריאה הצפונית, איראן, עיראק, סודן או סוריה, לא תוכלו לנסוע לארצות הברית במסגרת התכנית.
6. על הדרכון שלכם להיות בתוקף של לפחות 6 חודשים קדימה ממועד ההגעה שלכם לארצות הברית, אלא אם האזרחות אותה אתם מחזיקים נכללת ברשימת המדינות שאינן צריכות 6 חודשי תוקף.
7. עליכם להיות בעלי דרכון אלקטרוני (ביומטרי) בכדי להיכנס לתוכנית. הדרכון האלקטרוני מכיל שבב שאותו ניתן לסרוק בכדי לקבל מידע על בעל הדרכון (על הדרכון יופיע סימן של שבב אלקטרוני).
8. התמונה שלכם בדרכון צריכה להיות “תמונה דיגיטית”. הכוונה היא לתמונה אשר מודפסת על דך הדרכון עצמו ולא מודבקת ועל זה פלסטיק כמו בדרכונים הישנים. אין חובה בתמונה דיגיטלית אם:
א. או שיש לכם דרכון אלקטרוני ובו המידע הביוגרפי שלכם המקודד על השבב.
ב. או שהאזרחות אותה אתם מחזיקים הצטרפה לרשימת מדינות הפטורות מויזה לפני שנת 2008.
9. בדף המכיל את פרטיכם האישיים בדרכון צריך להיות קוד קריא למכונות האוטומטיות.
10. עליכם להיות ללא עבר פלילי.

לקריאה נוספת בשפה האנגלית היכנסו להסבר על “תוכנית הפטור מויזה”.

איך מסומן דרכון ביומטרי עם שבב אלקטרוני
כיצד לזהות האם הדרכון שלכם עם שבב אלקטרוני. מתוך האתר של
U.S. Department of State
קוד אלקטרוני בדרכון
כיצד לוודא שבדרכון שלכם יש קוד קריא למכונות האוטומטית.
מתוך האתר של
U.S. Department of State


ESTA -Electronic System for Travel Authorization

אז מה זה Electronic System for Travel Authorization או בשמה המוכר יותר ESTA
כאמור, לפי הדרישות של תוכנית הפטור מויזה, עליכם להיות בעלי אישור אלקטרוני לנסיעה לארצות הברית. מדובר במערכת מקוונת של רשות ההגירה האמריקאית אשר קובעת, על סמך קריטריונים ברורים, מי זכאי לאישור פטור מויזה (VWP).
ESTA עוזרת למחלקה לביטחון לאומי לקבוע מי עומד בדרישות הביטחוניות להיכנס לארצות הברית תחת תוכנית הפטור מויזה, כלומר תחת תהליך מקוצר יותר של אישור להגעה לארצות הברית. בכדי לקבל אישור זה יש צורך להגיש בקשה מסודרת באתר ESTA, להיות חלק מאותן מדינות החברות בתוכנית הפטור מויזה ולענות על מספר שאלות.

משך הגשת הבקשה יכול לקחת בערך 20 דקות והיא עולה 21$. קבלת האישור יכולה לקחת כמה דקות עד ל- 72 שעות. לכן, לא מומלץ להמתין עם הבקשה לרגע האחרון אלא להגיש אותה כבר עם הזמנת הטיסות וכמובן לא פחות מ- 72 שעות לפני שאתם אמורים להגיע לארצות הברית, אפילו אם זה רק לצורך מעבר.

קריטריונים להגשת בקשה ל- ESTA

כמו בכל דבר, לאמריקאים יש קריטריונים מאוד ברורים ויש לוודא כי עומדים בכל הדרישות טרם הגשת בקשה לאישור כניסה לארה”ב ללא ויזה.
אז מי יכול להגיש בקשה ל- ESTA:
1. בעלי אזרחות של אחת מהמדינות החברות בתוכנית הפטור מויזה לארצות הברית המבקשים להיכנס לשטח ארה”ב למטרות עסקים ו/או תיירות ללא צורך בהוצאת ויזה.
2. הכניסה שלכם לארצות הברית היא ל- 90 ימים או פחות.
3. מטרה הנסיעה היא לעסקים או תיירות בלבד. שימו לב כי גם אם מדובר בעצירת ביניים ללא כוונה להיכנס לתוך שטחה של ארצות הברית עליכם להגיש בקשה ל- ESTA תחת הקריטריונים הרשומים כאן.

מה צריך להכין כדי להגיש בקשה ל-ESTA ואילו פרטים להכין מראש

שימו לב כי המערכת יכולה לשאול מגוון רחב של שאלות בנושאים שונים כמו למשל עבר פלילי, היסטוריה רפואית (מחלות מדבקות בעיקר), ביקורים קודמים בארצות הברית, ויזות קודמות ועוד… אבל אלו הפרטים הנפוצים:
1. דרכון בתוקף של אחת מהמדינות המשתתפות בתוכנית הפטור מויזה- פרטי הדרכון ותצלום שלו (תתבקשו להעלות אותו לאתר).
2. כרטיס אשראי לתשלום 21$ אגרה על הגשת הבקשה.
3. פרטים אישיים.
4. כתובת אימייל תקפה.
5. איש קשר למקרה הצורך.
6. פרטים על העיסוק הנוכחי שלכם- במה אתם עוסקים, כתובת, מספר טלפון.
7. שמות הוריכם (באנגלית).
8. פרטי אנשים הקשר שלכם בארצות הברית (באנגלית).
9. פרטי רשתות חברתיות (נכון לכתיבת שורות אלו זה עדיין לא חובה להשלמת התהליך).
10. פרטי הטיול, למשל תאריכים, כתובת וכדומה.

לכמה זמן תקף אישור כניסה תחת ESTA?

אישור ESTA תקף לשנתיים, או עד שפג תוקפו של הדרכון שלכם, מה שבא קודם.
מספר הכניסות לארצות הברית תחת ESTA אינו מוגבל, כל עוד אתם עומדים בנהלים (עסקים/ תיירות, לא מעל 90 יום בשטח ארה”ב וכדומה). לא ניתן להישאר בארצות הברית לאחר סיום תוקפו של האישור או לאחר 90 יום מרגע הכניסה.

מתי צריך ו/או כדאי להגיש בקשה ל- ESTA

קודם כל נשוב ונזכיר כי מדובר באישור לנסיעה למטרת עסקים ו/או תיירות או אם אתם רק עושים עצירת ביניים בארצות הברית. אז קודם כל שהתנאי הזה יהיה קיים. בנוסף:
1. אם נגמר תוקף השנתיים לבקשה הקודמת.
2. אם הוצאתם דרכון חדש (כמובן תחת המדינה שחברה בתוכנית הפטור מויזה).
3. אם שיניתם את שמכם.
4. אם שיניתם את המגדר שלכם.
5. אם האזרחות שלכם השתנתה.

איך מגישים בקשה מקוונת ל- ESTA

תהליך הגשת הבקשה המקוונת:
1. בחלקה הראשון של הבקשה תתבקשו לאשר שקראתם את ההנחיות, שאתם דוברי אמת ומה צפוי לכם במידה ותמצאו דוברי שקר.
2. לאחר מכן תמלאו את פרטיכם האישיים, כולל משפחה ועיסוק וכולל תצלום של הדרכון שלכם.
3. השלב הבא הוא פרטי הטיול שלכם.
4. לאחר מכן תענו על מספר שאלות ביטחוניות.
5. בסופו של דבר תוכלו לעבור על כל הבקשה שלכם ולאשר אותה.
6. משם תועברו לשלב הסופי- תשלום.


זכרו, גם אם יש לכם אישור ESTA זה לא אומר שבוודאות תיכנסו לארצות הברית. גם כאן, כמו עם ויזה, האישור מקנה לכם את האפשרות להגיע לשטחה של ארצות הברית ולבקש להיכנס אליה. מי שבסופו של דבר מחליט אם תיכנסו לארצות הברית או לא אלו הם קציני ההגירה.

בניגוד לויזה, תחת תוכנית הפטור מויזה אין אפשרות להארכת שהותכם מעבר לימים המוקצבים לכם. כלומר אם בויזה ישנה אפשרות להגיש טופס ובקשה להארכת שהות, במקרה של VWP עליכם לצאת תוך 90 יום מארצות הברית ללא הארכות או הגשת בקשות.

חשוב להדגיש כי גם אם אתם בעלי אזרחות מאחת המדינות בחסות התוכנית, אינכם מחוייבים להשתייך לתוכנית או לטייל בארצות הברית עם אישור ESTA תחת VWP. אתם כמובן יכולים תמיד להוציא ויזה “רגילה” לארצות הברית בהתאם לסיבת הביקור. יתרה מכך, במידה והגשתם בקשה לESTA והיא נדחתה מכל סיבה שהיא ולאחר מכן תגישו בקשה לויזה זה יכול להדליק לקונסול נורה אדומה ובכך בקשתכם לויזה עלולה להיפסל, לכן אם אינכם בטוחים כי אתם עומדים בסטנדרטים לבקשת ESTA (הסבר בהמשך) אולי עדיף שתגישו לויזה רגילה.


שאלות ותשובות בנושא תוכנית פטור מויזה לארצות הברית ואישור ESTA


האם המידע עלי מאובטח ומה קורה עם המידע שלי לאחר הגשת הבקשה?

המערכת המקוונת מתוחזקת על ידי ממשלת ארצות הברית והמחלקה לביטחון לאומי וכוללת את כל אמצעי אבטחת המידע האמריקאיים. המידע נשמר במערכת ESTA כשנתיים, או עד שפג תוקפו של הדרכון (מה שבא קודם). לאחר מכן  המידע נשמר עוד שנה ברשות המחלקה לביטחון לאומי ולאחר שנה עוברת לארכיונים למשך 12 שנים נוספות. היחידה לביטחון לאומי ומחלקת המדינה (Department of State) יכולות להעביר בניהן מידע מתוך השאלון המקוון שמילאתם (בעיקר במקרים בו אדם מבקש ויזה לאחר שקיבל סירוב מESTA), כמו כן חלק מהמידע חשוף לחלק מהמערכות הפדרליות.

חברות התעופה המאושרת על ידי ארצות הברית אינן מקבלות מידע אודותכם מטעם ESTA אך כן מקבלות מידע, במידת הצורך, אם אושרה לכם בקשה.

מה ההבדל בין ESTA לויזה?

ESTA הוא אישור התקף לשנתיים בלבד וניתן למטרות תיירות או עסקים ומאשר שהייה בארצות הברית לתקופה של עד 90 יום בכל כניסה ומוגבל למחזיקי דרכונים מאזרחות מוגדת מראש. ויזה, לעומת זאת, יכולה לשרת ליותר מטרות, אינה תלויה באזרחות שאתם מחזיקים בה והשהייה בארצות הברית לנכנסים עם ויזה יכולה להגיע עד לחצי שנה בכל כניסה. יתרה מכך, אם נכנסתם לארה”ב עם ויזה ניתן לבקש הארכת שהייה, מה שלא אפשרי עם ESTA.
הבדל נוסף הוא תהליך הגשת הבקשה. ESTA הוא תהליך קצר יותר וזול יותר לעומת ויזה- תהליך שלוקח מספר חודשים ויקר בהרבה.

אם יש לי ESTA זה אומר שאכנס בוודאות לארצות הברית?

לא. כמו בויזה, גם כאן, העניין נתון לשיקול דעתכם של קציני ההגירה במועד ההגעה לארצות הברית.

אם יש לי 2 דרכונים שאחד מהם שייך ל-VWP ויש לו ESTA והשני לא, אפשר בכל זאת להיכנס עם הדרכון השני?

לא. אם ברצונכם להיכנס לארה”ב עליכם לעשות זאת עם הדרכון תחת תוכנית הפטור מויזה ובו אישור ה- ESTA התקף ואיתו לבצע רישום כניסה ויציאה.

יש לי דרכון עם אזרחות של מדינה החברה בתוכנית הפטור מויזה, אבל הוא הוצא במדינה שאינה חברה בתוכנית, מה עלי לרשום בבקשה?

יש למלא בבקשה את המדינה ממנה ניתן הדרכון והאזרחות. כלומר אם יש דרכון צרפתי שהוצא בישראל יש לרשום צרפת במילוי השאלון.

כמה זמן מראש עלי להגיש בקשה ל- ESTA?

אישור כזה יכול להגיע תוך דקות מרגע הגשת הבקשה ועד 72 שעות, תלוי בתשובות שתספקו ובבדיקות שהמערכת צריכה לבצע בנוגע לפרטים שלכם. מומלץ להגיש ברגע שאתם מתכננים את הטיול. זכרו, גם אם אתם “רק עוצרים” בשטח ארצות הברית עליכם להוציא אישור.

ברגע שקיבלתי אישור, אני צריך להדפיס אותו?

כן. האישור הוא אמנם אלקטרוני ואתם רשומים לאחר קבלתו במערכת של ביקורת הגבולות האמריקאית, אך עליכם לשאת את האישור בעת הטיול בשל חובת הצגתו בעת הצ’יק אין והעליה למטוס בכל חברות התעופה. חברות התעופה אינן רשאיות לעלות למטוס אדם אשר אינו מציג אישור פיזי בתוקף.

אם יש לי דרכון ממדינה בהסכם תוכנית הפטור מויזה, אני מחוייב להשתמש באופציה הזו ולהוציא ESTA?

ממש לא. אפשר גם להגיש בקשה לויזה “רגילה” ואין חובה “לנצל” את האופציה ל- ESTA.

אם תוקף אישור ה- ESTA שלי נגמר בזמן השהות שלי בארצות הברית, האם עלי להוציא חדש?

כן. אם הנסיעה מתוכננת לזמן בו התוקף של האישור יפוג, עליך להגיש בקשה חדשה ולקבל אישור תקף ורלוונטי לכל משך השהייה בארצות הברית.

הבקשה שלי לא אושרה, מה עלי לעשות?

אם בקשתכם נדחתה ואתם עדיין מעוניינים בהגעה לארצות הברית תוכלו להגיש בקשה לויזה לארצות הברית, זה יהיה כרוך במילוי המסמכים הרלוונטים, תשלום האגרה והתייצבות לראיון בשגרירות ארצות הברית בישראל. אפשר להגיש בקשה חוזרת ל-ESTA אך אם הנסיבות לא השתנו (כלומר התשובות שהזנתם) אין סיבה שהבקשה תאושר.

האם אני יכול לדעת מדוע הבקשה שלי נדחתה?

לצערנו, בניגוד לסירוב ויזה, אין לכם דרך לדעת מדוע הבקשה נדחתה.



לשאלות נוספות תוכלו לפנות לאתר הרשמי של ביקורת הגבולות האמריקאי, בו ממלאים את הבקשה. או לאתר נוסף של המחלקה לביטחון לאומי לשאלות בנוגע לתוכנית הפטור מויזה ובנוגע ל- ESTA.

מידע נוסף לגבי הגבלות נסיעה תחת תכנית פטור מוויזה ואודות הקריטריונים לדרכון אלקטרוני, ניתן למצוא בכתובת https://travel.state.gov/content/travel/en/us-visas/tourism-visit/visa-waiver-program.html


שתפו עם אחרים!