גשר שער הזהב סן פרנסיסקו

שתפו עם אחרים!

גשר שער הזהב- The Golden Gate Bridge

הוא אחד מהסמלים הכי מוכרים ומזוהים עם סן פרנסיסקו, הוא זכה לתואר הגשר המצולם ביותר בעולם והוא הופיע בעשרות סרטים וסדרות. ברוכים הבאים לגשר שער הזהב!
איך הכל התחיל, מה הדרך הטובה ביותר לחוות את גשר שער הזהב, מה הן נקודות התצפית הכי טובות על הגשר וכמה טיפים שיהפכו לכם את הביקור בגשר שער הזהב בסן פרנסיסקו לבלתי נשכח!

הסיפור מאחורי גשר שער הזהב

במשך שנים ארוכות חיפשו מגלי הארצות האירופאים אדמות חדשות ואיכשהו הצליחו לפספס את אחד מהמשאבים היפים והטובים של החוף המערבי בצפון יבשת אמריקה… מייצר שער הזהב!
שער הזהב הוא מייצר בצפון קליפורניה, בחוף המערבי של ארצות הברית והוא מהווה את נקודת החיבור של מפרץ סן פרנסיסקו והאוקיינוס השקט (הפסיפי).

היום, כל מי שנכנס אל סן פרנסיסקו דרך הים, חייב לעבור דרך המייצר הזה וכמובן גם תחת אחד מהסמלים המזוהים ביותר עם ארצות הברית ועם סן פרנסיסקו בפרט… גשר שער הזהב!

למען האמת, המייצר התגלה כ- 200 שנה לאחר שראשוני מגלי הארצות הספרדים הגיעו לקליפורניה ודי ברור כי מצוקי הענק, מי האוקיינוס הסוערים ללא אף סימן לפתח באופק של קו החוף וגם העובדה כי האזור ערפילי לא מעט ימים בשנה די הקשו על גילוי המפרץ הקטן הזה, שאורכו רק מייל אחד (1.6 ק”מ).
אגב, השם המקורי של המייצר היה בכלל “הפה של נמל סן פרנסיסקו” אבל שמו שונה ל”שער הזהב” בשנת 1846.

לפני בניית הגשר, הדרך היחידה להתנייד במפרץ הייתה באמצעות מעבורות, מה שהקשה על התפתחותה וצמיחתה של סן פרנסיסקו, כי פשוט לא היה לאן. גדילת האוכלוסייה באזור המפרץ, אפילו שהייתה די איטית, הביאה לשימוש נרחב אפילו יותר במעבורות או בנסיעה ארוכה ומייגעת סביב המייצר כולו דרך היבשה בשביל לחצות אותו. מפעילי המעבורות היו מעבירים בערך 50,000 נוסעים מידי שבוע בין שני צידי המפרץ. העומס ההולך וגובר הוביל לקריאה נרחבת מהציבור והממשל לנסות ולמצוא פתרון לגשר כלשהו שיאפשר חציה מעל המים.

רוחב התעלה, העומק שלה, הזרמים החזקים שבה ותנאי מזג האוויר הלא יציבים הובילו רבים לחשוב כי מדובר במשימה בלתי אפשרית. בכדי להעריך את כדאיות הפרוייקט המסובך והיקר הזה, פנתה העיר למהנדס הגשרים הנודע ג’וזף שטראוס. הוא היה מוכר בעקבות עשרות גשרים שכבר הצליח לבנות, אבל גם היה ידוע בעיצובים הדי לא מושכים שלו… בלשון המעטה. שטראוס טען שהוא יכול לבנות את הגשר במחיר זול בהרבה ממה שמהנדסים אחרים הציעו והחל לעבוד על תכנון משלו.

דרור עינב באחת מנקודות התצפית על גשר שער הזהב בסן פרנסיסקו.
דרור עינב באחת מנקודות התצפית על גשר שער הזהב בסן פרנסיסקו.

הצעתו הראשונה של שטראוס לא עברה כל כך חלק ובעיר התעקשו כי הוא יוכל להמשיך בתכנון הגשר רק אם יקבל עזרה בעיצוב שלו מאחרים, עזרה שהגיעה מליאון מוייסיף, אירווינג מורו וצ’רלס אלטון אליס, והובילה לפיתוח הגשר כפי שאנו מכירים אותו כיום.

למרות שהציבור בהחלט תמך בהקמת הגשר, הוצאתו לפועל לוותה בלא מעט התנגדויות ובעיות.
ראשית, הם נאלצו להתמודד עם החברות שהפעילו את שירותי המעבורות, שהיו מאוד רווחיות באותם הזמנים. עד כמה מפעילי המעבורות התנגדו? בתקופה שקדמה להקמת הגשר הוגשו למעלה מ -2,300 מסמכים משפטיים בניסיון למנוע את בנייתו.

התנגדות נוספת הגיעה מצד משרד המלחמה האמריקני דאז, שם חששו שמטוסי אויב יראו בגשר ובמייצר נקודה אסטרטגית ויפציצו אותו וכך ילכדו ספינות אזרחיות וספינות של חיל הים בתוך המפרץ וישתקו את האזור. חשש נוסף היה מפני ספינות או כלי טיס העלולים להתנגש בגשר במזג אוויר קשה או בימים בהם הערפל הידוע לשמצה של סן פרנסיסקו מכסה את המפרץ. משרד המלחמה היה גם זה שדחף לצביעתו של הגשר בשחור עם פסים צהובים כדי שיהיה גלוי מספיק. תודה לאל שההצעה הזו לא ממש עברה.

בסופו של דבר, אחרי למעלה מעשור של הדיפת התנגדויות, כל אלו פינו את מקומן והתוכניות לפיתוח הגשר תפסו תאוצה. אבל רגע לפני תחילת הבנייה הגיעה הנפילה הגדולה של הבורסה בוול סטריט בשנת 1929 שהביאה איתה התרסקות כלכלית לאומית עצומה. המימון הממשלתי לגשר די התאדה לו ושוב עתידו של הגשר נראה לא בטוח.
נחושים לחזק את הכלכלה שלהם, עם כל היתרונות שהגשר אמור להביא איתו, רשויות העיר החליטו לקחו את העניינים לידיים שלהם וכדי להבטיח את המימון הדרוש, הם הציעו מימון באמצעות אגרות חוב כנגד הנכסים של האזרחים של סן פרנסיסקו והמחוזות סביב המפרץ. בצעד יוצא דופן, הצעה זו הועמדה למשאל עם והתושבים החליטו להמשיך עם תוכנית אגרות החוב למרות שעתידו של הגשר לא היה ברור. החזרת העמלות על תשלום הגשר הושלמו רק בשנת 1971. הצבעה היסטורית זו, בשילוב עם מסגרת אשראי ראשונית של 5 מיליון דולר ממייסד “בנק אוף אמריקה”, אפשרו את תחילת עבודות הבנייה.

וכך, ב- 5 בינואר 1933 החלה בניית הגשר שהוכרז בזמנו כ”גשר הבלתי אפשרי”. הראשונים להיבנות היו שני המגדלים של הגשר, הם אלו הנושאים במשקלו. כל אחד מהמבנים הללו שוקל 22,000 טון וגובהם 746 רגל (כ- 227 מטר) מעל מי המפרץ.

הצעד הראשון היה ליצור את הבסיס עליו יוקם המגדל הצפוני, אשר נמצא ממש על גדות מחוז מרין.
הקמת המגדל הדרומי, שבסיסו בתוך מי המייצר, הייתה הרבה יותר מאתגרת. ראשית, הצוות בנה מזח זמני באורך 3,300 רגל (335 מטר) אל תוך מי האוקיינוס. המזח הזה נהרס פעמיים במהלך העבודות: פעם אחת בסערה ופעם שנייה על ידי ספינת קיטור ששטה בזמן ערפל.
בקצה המזח הוטלו פצצות בתוך פירים בכדי לשבור ולחצוב את הסלעים שמתחת לגובה המים. לאחר מכן נחפרו הסלעים החוצה והחלו ליצוק את הבטון אל תוך קרקעית המפרץ. כמות הבטון שנשפכה שם הביאה להקמת מפעל בטון בסמוך לאתר בניית הגשר בכדי לעמוד בביקוש.

השלב הבא היה מתיחת הכבלים מעבר לגשר, תהליך שהחל בקיץ 1935. הכבלים נוצרו מ- 27,572 חוטים בודדים באורך של כ- 80,000 מיילים! שזה מספיק בכדי להקיף את כדור הארץ שלוש פעמים.
הכבלים הראשונים נגררו מעל המפרץ על ידי ספינת משמר החוף והועלו באמצעות מנוף מיוחד אל ראש כל מגדל.

לאחר מכן החלה העבודה הקשה של חיבור כל החוטים הבודדים יחד לכדי שני הכבלים המאסיביים המחזיקים את הגשר כיום, כל אחד מהם בקוטר של 92 ס”מ לערך.
לאחר מכן החלו העובדים להציב במקומם את הכבלים האנכיים אשר יורדים מטה לכיוון המים ומשם קורות פלדה שהיוו את הבסיס לבטון היצוק ולבניית הכביש לאחר מכן.

הפועלים עבדו בתנאי שטח קשים ומסוכנים ביותר ולאורך כל תהליך הבנייה מספר עובדים אף נפלו מהגשר. נפילה למים הייתה קטלנית ברוב המקרים, שכן מהירות הפגיעה הגיעה ל 75 קמ”ש. הפרוייקט עצמו שם את בטיחות העובדים במקום גבוה שכן כולם נדרשו לחבוש קסדות פלדה והוצבה רשת בטיחות שנחשבה לחדשנית ביותר דאז. בזכות רשת הביטחון החדשנית הזו, עובדים רבים שנפלו ניצלו מפגיעה במים והפכו לחברים במה שכונה אז “מועדון חצי הדרך לעזאזל”. טרגדיה גדולה התרחשה בפברואר 1937, כשלושה חודשים לפני סיום הפרוייקט, כאשר מכונת ריצוף נפלה אל הרשת ולקחה איתה מספר עובדים. הרשת קרסה מתחת למשקל המכונות ו -10 בני אדם נהרגו באירוע וכך עלה מניין הפועלים ההרוגים ל- 11. למרות הסיכון הכרוך בעבודה זו, האגדות מספרות שבעקבות השפל הכלכלי הגדול והעובדה שאתר הבנייה היה מקור הכנסה משמעותי באזור, היו לא מעט כאלו שעמדו בסמוך לגשר וצפו האם באותו היום נפלו עובדים בכדי שיוכלו להגיש מועמדות ל”משרה החדשה שנפתחה”.

עם התקדמות הבנייה, כך גם התנהל הוויכוח סביב צבע הגשר. דווקא צבע הבסיס הכתום שנצבע בכדי לשמור על מבנה הפלדה מנזקי מזג האוויר נראה טוב בעיני הציבור וגם התאים לדרישות משרד המלחמה דאז לנראות בולטת של הגשר. לא רק גודלו של הגשר היה יוצא דופן, אלא גם צבעו האדום- כתום בתקופה בה רוב הגשרים לא נבצעו כלל או נצבעו בשחור. גוון זה מכונה למעשה “כתום בינלאומי”, גוון בולט הנמצא בשימוש נרחב גם בקרב אסטרונאוטים של נאס”א, שילוט לעבודות בכביש ואפילו בכדורגל האמריקאי.

ארבע שנים וארבעה חודשים בלבד לאחר תחילת עבודות הבנייה, ועם 600,000 מסמרות פלדה הושלם הגשר הבלתי אפשרי לבנייה ונפתח ב- 27 במאי 1937 עם תהלוכת הולכי רגל לאורך היום. מכוניות הורשו לעלות על הגשר יום למחרת.

הגשר זכה להצלחה תרבותית וכלכלית אדירה מאז השלמתו והפך לסמל אמריקאי ולשם נרדף לעיר סן פרנסיסקו.


עובדות מעניינות על גשר שער הזהב

– תנועת הרכבים על הגשר הופסקה לטובת תהלוכה רגלית לרגל יום השנה ה -50 לגשר בשנת 1987. אבל המשקל הכבד של ההמון החוגג גרם לתזוזה של הגשר, מה שגרם לאחראים על המאורע למצוא דרכים אחרות להנציח את האירועים הבאים לחגיגות הגשר מאז.

– הגשר ממוקם בסמוך לשבר סן אנדריאס וצעדים רבים ננקטו בכדי להגן עליו מפני נזקי רעידות האדמה. מכשירי פיזור האנרגיה שהותקנו בו עוד בשנת 1937 עברו שיפוץ משמעותי והמגדלים התומכים ברמפות הגישה הוחלפו לחלוטין.

– אחזקת הגשר היא משימה לא פשוטה וללא הפסקה באחריות צוות של 110 אנשים העובדים במשרה מלאה ודואגים לכל היבט. צביעה מחודשת נעשית לפי אזורים ספציפיים, על בסיס ניטור קורוזיה קפדני. שיפוצים בקנה מידה גדול יותר נעשים גם כן, כולל החלפה של חבלי המתלים בשנות ה -70 והחלפת הסיפון עליו יושב הכביש לחומרים קלים יותר בשנות ה -80.

– נפח התעבורה הממוצע על הגשר הוא כ- 100,000 כלי רכב ליממה. יש בו שישה נתיבים למעבר רכב ומעבר להולכי רגל ולרוכבי אופניים משני צידי הגשר. הסימונים בין הנתיבים המרכזיים ניתנים להזזה על מנת לשנות את כיווני הנסיעה בנתיבים המרכזיים בהתאם לעומסי התנועה.

– הגשר אגב מתחבר אל הכביש המהיר 101 ואל כביש מספר 1.

– עיצובו של הגשר בא להדגיש את ההתקדמות האמריקאית מבחינת הנדסה, בנייה ותעשייה והוא הוכרז כאחד מפלאי העולם על ידי האגודה האמריקאית של המהנדסים האזרחיים.

– בזמנו, כשהוא רק נפתח לתנועה, החזיק הגשר בכמה שיאים, כמו למשל הגשר התלוי עם המפתח הארוך ביותר בעולם, תואר שהיה שייך לגולדן גייט עד לשנת 1964. לגשר שער הזהב היו גם המגדלים התומכים הגבוהים ביותר בזמן בנייתו, שיא שכבר לא רשום על שמו אבל ככל הנראה, עד היום, הוא עדיין נשאר הגשר המצולם ביותר בעולם.

– הוא גמיש ותזוזתו מושפעת ממזג האוויר והוא מסוגל לנוע למעלה ולמטה אפילו עד טווח של כמעט 5 מטרים! הנה הסבר לכך: https://youtu.be/N81R9tXBX00


גשר שער הזהב במספרים

– הוא נצבע באמצעות 23,000 ליטר של צבע.
– יותר מ- 1350 איש קפצו מהגשר מיום פתיחתו (הראשון היה יום לאחר הפתיחה החגיגית).
– לקח כמעט 13 שנה לתכנן ולאשר את הגשר.
– בניית הגשר לקחה 4 שנים ו- 4 חודשים.
– רק 11 פועלים נהרגו- שיא בטיחות לאותם זמנים.
– הושקעו בו 25 מיליון שעות עבודה.
– הוא עלה 35 מיליון דולר של אז. בסכומים של ימינו לבנות כזה גשר יעלה היום למעלה מ- 1.6 ביליון דולר.
– אורכו של הגשר הוא 1.7 מייל שזה 2,737 מטר.
– רוחבו 27 מטרים.
– גובה כל מגדל הוא 746 רגל מעל פני המים, שזה 227 מטר.
– המרחק בין המגדל הצפוני לדרומי הוא 1,280 מטרים.
– קוטרו של כל אחד משני הכבלים העיקריים עליהם הגשר תלוי הוא 92 ס”מ ואורכו 2,332 מטרים.

לחצו לעוד סטטיסטיקות ומספרים בנוגע לגשר שער הזהב.


אטרקציות בגשר שער הזהב

מרכז המבקרים של גשר שער הזהב

מרכז המבקרים בחלקו הדרומי של הגשר מציע מגוון תצוגות, הסברים, סיפורים, סרטי ארכיון וסיורים מודרכים. וכמובן לא מעט מזכרות ממוסחרות של גשר שער הזהב. כתובת מרכז המבקרים של גשר שער הזהב: GOLDEN GATE BRIDGE WELCOME CENTER, Golden Gate Bridge Plaza, San Francisco, CA 94129
שעות פעילות מרכז המבקרים: 9:00 עד 17:00.


סיבוב עצמאי במתחם המוביל אל הגשר

סיבוב עצמאי בין המוצגים במתחם הסובב את מרכז המבקרים ואת הכניסה לגשר. תוכלו למצוא במקום הסברים על מבנה הגשר, איך עובדים צופרי הערפל, איך הגשר מתמודד עם רוחות חזקות, ללמוד על ההיסטוריה של הגשר וגם כמה נקודות תצפית מרשימות. מפה של המתחם: https://www.goldengate.org/assets/1/6/exhibit-map-legend.pdf


סיור רגלי מודרך על גשר שער הזהב

הצטרפו לסיור מודרך וחינמי בן שעה וחצי- שעתיים המספר על הגשר, ההיסטוריה שלו והמון עובדות מעניינות. למרות שהוא בחינם, יציאה אל הסיור מותנית ברישום מראש. כאן תוכלו להירשם לסיור על גשר שער הזהב.


קפה ומאפה מול גשר שער הזהב

תוכלו לשבת באחד מבתי הקפה הסמוכים לגשר (Round House Café או Bridge Café) וליהנות מקפה ומאפה עם נוף אל הגשר המפורסם בעולם.


שילוב גשר שער הזהב עם הפארק הלאומי שער הזהב

נציין רק שהגשר הוא רק נקודה אחת קטנה מתוך שלל פארקים באזור מצפון ומדרום למפרץ סן פרנסיסקו אשר מנוהלים תחת רשות הפארקים הלאומיים של ארצות הברית. כלומר תוכלו לבחור לכם אטרקציות נוספות מלבד הגשר עצמו בקישורים הבאים:
אתר שימור הפארקים במפרץ סן פרנסיסקו או באתר הפארק הלאומי שער הזהב של רשות הפארקים הלאומיים.


הליכה על גשר שער הזהב

הגשר פתוח להולכי רגל בשעות ולרוכבי אופניים בשעות היום, כך שטיול רגלי על הגשר להתפעל מהנוף ולהצטלם הוא אופציה מעולה. בגלל עומס המבקרים באזור, מקומות חניה במרכז המבקרים ובנקודות התצפית משני צידי הגשר הם מצרך די נדיר. לכן אם אינכם מתכננים לנסוע על הגשר עם הרכב כחלק מהטיול, השתדלו להגיע בתחבורה ציבורית, ברגל או באופניים שניתן להשכיר בכל רחבי העיר.
שעות פתיחת השערים האוטומטיים להולכי רגל משתנים לפי עונות השנה ולפי שעון קיץ או חורף.
בחודשים נובמבר עד מרץ בין השעות 5:00-18:30 ובשאר השנה בין השעות 5:00-21:00. כמובן שהשעות ניתנות לשינוי בהתאם לתנאי מזג האוויר, אירועים מיוחדים וכדומה. לחצו לעדכונים על שעות פתיחת גשר שער הזהב להולכי רגל.


רכיבה על אופניים על גשר שער הזהב

השעות בהן מותרת הרכיבה באופניים על הגשר משתנות בין ימות השבוע, כיוון הנסיעה ואירועים מיוחדים. כאן תוכלו להתעדכן מתי ואיך מותר לנסוע על אופניים על גשר שער הזהב. שימו לב כי אין השכרת אופניים בגשר עצמו, לכן מומלץ לשכור אופניים מראש דרך חברה חיצונית. אנחנו ממליצים על השכרת אופניים ליום שלם בו תוכלו ליהנות מרכיבה על הגשר ורכיבה בכל אחד משבילי האופניים בפארקים הסובבים את הגשר עצמו וליהנות מעוד נקודות תצפית, היסטוריה ופינות ירוקות קסומות. כאן תוכלו למצוא את ההמלצה שלנו להשכרת אופניים בסן פרנסיסקו.


שייט במפרץ סן פרנסיסקו

דרך נוספת לחוות את הגשר היא בשייט במפרץ סן פרנסיסקו. השייט, שעורך בערך שעה וחצי, עובר תחת גשר שער הזהב, מקיף את האי אלקטרז ועוד פינות מקסימות והכל מלווה בהסברים מוקלטים באוזניות ואפילו בשפה העברית. לחצו להזמנת כרטיסים לשייט בסן פרנסיסקו.


טיסה מעל מפרץ סן פרנסיסקו

אל תחשבו ששכחנו את האוויר. חווית טיסה מעל הגשרים של סן פרנסיסקו היא לא זולה, אבל בהחלט חוויה של פעם בחיים עם טיסת שקיעה מעל גשר שער הזהב האייקוני. טיסה של 40 דקות לערך תיקח אתכם אל מעל מפרץ סן פרנסיסקו, מבט על הגשרים סביב העיר, האי אלקטרז, הדאון טאון ועוד. לחצו לפרטים על טיסה מעל סן פרנסיסקו.


בירה מול הגשר

אתם בקטע של לשתות בירה טובה עם נוף לגשר? לחצו כאן ותמצאו נקודות שוות לעצירת בירה עם נוף לגשר שער הזהב.


אטרקציות סובבות גשר שער הזהב

טוב, כמובן שיש עוד עשרות דרכים לחוות את גשר שער הזהב וסביבתו… בקישור הבא תוכלו למצוא לא מעט אפשרויות לאטרקציות בסן פרנסיסקו לפי העדפות ולפי תאריך.


תצפיות מומלצות על גשר שער הזהב

ישנן עשרות תצפיות על הגשר מכל צד וכיוון. רובן עמוסות בעונות התיירות ולכן מומלץ להכיר לפחות 2 או 3 נקודות כאלו כדי לדעת לאלתר במידה ויהיה ערפל או עומס ביום שתגיעו.
תוכלו לראות את הנקודות בעזרת גוגל מפס:

או דרך הקישורים הבאים עם המלצות מאיפה הכי יפה לצלם את גשר שער הזהב:

https://www.parksconservancy.org/article/seven-places-gaze-golden-gate-bridge

https://californiathroughmylens.com/best-ways-see-golden-gate-bridge

https://www.thewholeworldisaplayground.com/best-views-of-the-golden-gate-bridge/



טיפים שימושיים לביקור בגשר שער הזהב

– השתדלו לתכנן את הזמן שלכם בסן פרנסיסקו על פי מזג האוויר ומצב הראות בכל יום. בדקו היטב את צפי מזג האוויר ביום בו אתם מתכננים להגיע אל הגשר ועשו התאמות במידת הצורך. כאן תוכלו לבדוק את מזג האוויר בגשר שער הזהב.

– יכול להיות מאוד קר באזור, אפילו בשיא אוגוסט. הרוחות על הגשר, ובסן פרנסיסקו בכלל, יכולות להיות חזקות מאוד ולהביא איתן אוויר קר, לכן התלבשו בשכבות שתוכלו להוריד וללבוש בין שינויי מזג האוויר. גם אם אתם מתכננים הליכה מרובה או רכיבה- התלבשו בשכבות ובהתאם למזג האוויר של אותו היום וכמובן לא לשכוח כובע ושתייה.

– כאמור, יש קצת בעיית חניה באזור מרכז המבקרים ובנקודות התצפית. כמו כן אין עצירה על הגשר עצמו לרכבים. לכן מומלץ לשקול את נושא ההגעה אל הגשר ברכב. אם כן הגעתם אל הגשר ברכב וחניתם בסביבה, שימו לב כי אתם לא משאירים אף חפץ בעל ערך ברכב ולא תיק או מזוודה שמבצבצים מהחלון. שיעור הפריצות לרכבים באזור הזה הוא גבוה. הנה כמה הנחיות להגעה עם רכב לגשר שער הזהב.

– יש הרבה מה לעשות באזור הגשר. כאמור הוא נמצא באזור שימור פארקים ענק עם לא מעט אתרים היסטוריים ופארקים סמוכים. לדוגמא בסמוך לקצה הצפוני של הגשר שוכנת העיירה סוסליטו – Sausalito – עיירת אמנים מקסימה המשקיפה על הנוף היפה של סן פרנסיסקו, גשר שער הזהב והמפרץ ומומלץ לבקר בה. כמו גם עוד פינות חמד מסביב למפרץ. קראו היטב את האפשרויות סביב הגשר בכדי למקסם את היום שלכם. תוכלו לתכנן את היום שלכם דרך אתר שימור הפארקים במפרץ סן פרנסיסקו או באתר הפארק הלאומי שער הזהב של רשות הפארקים הלאומיים.



מתכננים טיול לארצות הברית ומעוניינים בייעוץ, הכוונה או עזרה קטנה? צרו איתנו קשר ונשמח לעזור!








    שתפו עם אחרים!