מלון, מוטל או הוסטל

שתפו עם אחרים!

הוטל, מוטל או הוסטל

תכנון טיול לארצות הברית מצריך לא מעט מידע מקדים. אחד הפרטים החשובים ביותר הוא הלינה. נכון שרוב שעות היום אנחנו בכלל בדרכים, אבל שינה לא טובה יכולה להפחית באופן משמעותי את חווית יום הטיול הבא. ישראל היא מדינה קטנה ונושא בתי המלון מפותח בעיקר בהקשר של נופש מקומי ופחות כצורך במקום שינה או מעבר. כדי שתוכלו להכין את עצמכם בצורה הטובה ביותר לטיול הגדול שלכם בארצות הברית, בחרנו לספר לכם על צורות הלינה הנפוצות ביותר בארצות הברית- ההוטל, המוטל וההוסטל 

אז מה ההבדל בין מלונות, מוטלים והוסטלים? בתמציתיות- מוטלים והוסטלים הם קטגוריות משנה של מלונות.
בית מלון הוא בדרך כלל מבנה גדול, עם מספר רב של חדרים אשר הכניסה אליהם, כלומר הגישה לחדרים היא מתוך המבנה המרכזי (בניגוד למוטל לדוגמא, אבל לזה נגיע עוד מעט). בנוסף, בבתי מלון אנחנו מזמינים חדר, בניגוד להוסטלים למשל בהם אנחנו מזמינים מיטה. בתי מלון נועדו לשרת רמה מסויימת של צרכים ולכן בדרך כלל יש בהם יותר שירותים כמו שירות חדרים, מסעדה, בר, חדר כושר, חדר כביסה ועוד. בתי המלון ממוקמים בדרך כלל ביעד הסופי של המטייל, כלומר בערים הגדולות יותר או במוקדי התיירות העמוסים יותר.

הוטל

ניתן לסווג מלונות במגוון מונחים וקטגוריות- לא רק לפי כוכבים אלא גם לפי סוגים. לדוגמה- מלון דירות, מלון עסקי לישיבות, מלונות בוטיק, מלונות תקציב, מלונות שירות מוגבלים, מלונות יוקרה ופונדקים. וכמובן גם מוטלים ואכסניות (הוסטלים) שכאמור הם תת סוגים של מלונות.

כיום סיווג מלונות על סמך כוכבים עדיין רלוונטי, אך נושא דירוג מטיילים הופך למשמעותי יותר ויותר. למה הכוונה? חישבו רגע בעצמכם: כאשר אתם באים לרכוש מוצר כלשהו או שירות, אתם רוצים לקבל חוות דעת מאנשים שכבר רכשו את המוצר הזה או השתמשו או נעזרו בשירות עליו מדובר, נכון? כך תוכלו לקבל החלטה שקולה יותר. אותו הדבר גם כאן, לא די בהכרה כמלון או מוטל המדורג כבעל ארבעה כוכבים (לדוגמה), אלא גם מעניין אותנו האם התמונות אכן תואמות את המקום, האם הוא אכן נקי, האוכל טעים, השירות אדיב, הנגישות נוחה ועוד ועוד שאלות אך מעניין אותנו לדעת זאת מאנשים שכבר היו במקום! לכן, דירוג מטיילים הופך להיות מרכיב משמעותי בקבלת ההחלטה בנושא הלינה. אנחנו למשל בטיולים שלנו בוחרים מלונות או מוטלים בעלי דירוג מטיילים 8 (מתוך 10) ומעלה וחשוב לנו להקפיד על הסטנדרט הזה.

בהמשך נדון בשאלה הגדולה “איך בוחרים מקום לינה?“.

חזית בית מלון

מוטל

מוֹטֶל (מלון דרכים) הוא תת סוג של בית מלון והוא בנוי על שפת כביש ראשי, סביב מגרש חניה באופן בו מכל חדרי המלון קל להגיע אל מכוניתיהם של המתארחים במלון, כלומר החדרים, או הגישה אליהם היא מחוץ למבנה. מוטל (Motel) זוהי מילה מושאלת מאנגלית שהיא הלחם של המילים מנוע (Motor) ומלון (Hotel) .

אז איך הגיעו המוטלים לחיינו?
בארצות הברית של שנות החמישים, עם התרחבות השימוש במכוניות, ניתן היה להבחין גם בעלייה תלולה בקצב סלילת הכבישים ובקצב החדירה של המכונית הפרטיות למשקי הבית האמריקניים. כלומר, מוטלים מושפעים מהתשתיות בארצות הברית. פיתוח מערכות הכבישים יצרו ביקוש גדול יותר ומגוון יותר לנסיעה בתוך ארצות הברית ונסיעות ארוכות הפכו לעניין שבשגרה- לנהגי משאיות, למשפחות ולמטיילים ולכן גם עלה הצורך לנקודות עצירה על אותם כבישים . עד שנות החמישים מלונות היו ממוקמים בחלקים מרכזיים מאוד בערים, אך עם התפתחות התשתיות החלו להיפתח בכבישים מהירים מוטלים בכדי להציע פתרון לשהייה קלה וזולה לנהגים הזקוקים לעצירת התרעננות לפני המשך הנסיעה ליעד הסופי. זהו אחד המאפיינים של מוטלים- מלונות רגילים ממוקמים בדרך כלל ביעד הסופי, ואילו מוטלים הם רק תחנת אמצע הדרך.

אנו לא רואים יותר מדי מוטלים בישראל מהסיבה הפשוטה שאפשר לחצות את ישראל בשעות בודדות של נסיעה, בעוד שבארצות הברית אפשר לנסוע ימים שלמים ולהישאר באותה מדינה.

מוטל על פי רוב הוא בניין בן קומה אחת או שתיים ולכל חדר בו יש כניסה פרטית ממגרש החניה. הלינה בו לרוב זולה ביחס למקובל בבתי מלון. המוטלים נפוצים במיוחד בארצות הברית ובדרך כלל, בניגוד למלונות אחרים, מציעים פחות מתקנים ובתעריף נמוך יותר.

ההבדל בין מוטלים למלונות
ניתן להגדיר מוטלים כמלונות בעלי גישה נוחה לצמתים מרכזיים, או במיקום נוח יותר ביחס לעיר ולכביש המהיר. מוטלים קשורים לרוב לפתרונות זולים יותר, עם פחות שירותים ואיכות מעט נמוכה יותר. יתר על כן, המוטלים ה”מסורתיים” בנויים במבנים בצורת I, L או U כששטח חנייה גדול סביבם. מרבית המוטלים הם בני שתי קומות, גישה חיצונית והכניסה לחדרים היא מכיוןן אזור החניה.

לסיכום

כיוון שמוטלים הם תת קטגוריה של מלונות, ההבדלים בין השניים לא ממש בולטים.  ניסינו ליצור כאן סקירה כללית של ההבדלים הנפוצים:
גודל: מוטלים קטנים יותר מבתי מלון.
שירות: מוטלים מציעים פחות שירותים מאשר מלונות.
מתקנים: במוטלים יש פחות מתקנים מאשר מלונות.
מיקום: מוטלים ממוקמים ליד הכבישים המהירים בעוד שלמלונות יש מיקומים מרכזיים יותר בערים.
מרחב קהילתי: במוטלים לרוב אין מרחב קהילתי למעט קבלת פנים קטנה לצורך ביצוע צ’ק אין.
איכות: מוטלים משתמשים במוצרים באיכות נמוכה יותר לבנייה ולעיצוב כדי לשמור על מחירים נמוכים.
מחיר: מוטלים זולים יותר מבתי מלון.

הוסטל

אכסניה (הוסטל) היא אפשרות נוספת וידידותית יותר לתקציב. בעוד שמוטלים היו התפתחות טבעית של המהפכה התעשייתית ושיפור התשתיות בארצות הברית, אכסניות היו תגובת נגד להתקדמות התעשייתית הזו. המטרה הייתה ליצור מקום שפונה הן מבחינה כלכלית והן מבחינה חברתית לאנשים צעירים שרוצים להתנסות ולטייל יותר בעולם, ללמוד עוד על תרבויות חדשות ולהתרחק מחיי העיר העמוסים אל תוך הטבע.

הוסטלים, מעצם הגדרתם, הם אלטרנטיבת לינה זולה וחברתית יותר. זול יותר מכיוון שאתה שוכר מיטה במקום חדר. יותר חברתי מכיוון שאתה ישן באותו חדר כמו אחרים ומשתמש במתקנים משותפים וכך פוגש מטיילים אחרים. אורחים לא שומרים חדרים באכסניות אלא שוכרים מיטות – בדרך כלל מיטת קומותיים במעונות עם מטיילים אחרים. הוסטלים משמשים בעיקר אנשים צעירים עם תקציבים מוגבלים שלא אכפת להם לחסוך כסף על חשבון הפרטיות. האורחים הצעירים הרבים, הרצון לטייל ותרבות “האופקים הפתוחים” הופכים את ההוסטלים למרחבים בלתי פורמליים בין הצוות לאורחים.
לעתים קרובות אנו משייכים אכסניות למתקנים שחוקים ומיטות קומותיים רעועות. במקומות רבים בעולם זה אכן יכול להיות גם המקרה. עם זאת, אכסניות רבות כיום מנסות להשתפר ולהתחדש כדי להישאר אטרקטיביות, בטח שבארצות הברית.

ההבדל בין הוסטלים למלונות

הוסטל, כאמור, הוא קטגוריית מלונות זולה וחברתית יותר משל רבים אחרים, אך בהשוואה למוטלים, הרבה יותר קל לאפיין את ההבדלים בין בית מלון (הוטל) להוסטל. להלן סקירה של ההבדלים הברורים ביותר בין השניים:
גודל: אכסניות מחשבות את גודלן לפי מספר המיטות במקום חדרים
שירות: בהוסטלים יש לרוב אפשרויות שירות עצמי יותר מאשר מלונות
מתקנים: בהוסטלים יש לרוב פחות מתקנים חברתיים מאשר מלונות
מיקום: אכסניות בדרך כלל נמצאות בערים ובסמוך לטבע
אווירה: בהוסטלים יש אווירה לא רשמית יותר מאשר מלונות
איכות: הוסטלים בדרך כלל באיכות נמוכה יותר, אך ההוסטלים המודרניים הם בעלי איכות גבוהה יותר, בעיקר בחללים קהילתיים הגדולים.
מחיר: הוסטלים זולים יותר מבתי מלון (הוטל).


אז אחרי שלמדנו על סוגי הלינה הקיימים, חשוב גם שנדע אילו סוגי חדרים מוצעים לנו בארצות הברית, סוגי המיטות ובכללי “איך בוחרים את הסדרי השינה שלנו בטיול בארצות הברית“.


שתפו עם אחרים!