סירוב ויזה לארצות הברית

שתפו עם אחרים!


סירוב בקשה לויזה לארצות הברית

החוק האמריקאי מקנה לקונסול, או מי מטעם השגרירות, את היכולת, לאחר בדיקת המסמכים (בין אם זה בנוסף לראיון אישי ובין אם לא), לאשר או לסרב כל בקשה שהיא לכל סוג של ויזה.

לכל מועמד לקבלת ו/או חידוש ויזה, בין אם עבר ראיון בשגרירות ובין אם לא, יש שתי תוצאות אפשריות- אישור או סירוב. הסיבות הן רבות ומגוונות, כאשר הנפוצות הן כאלו הקשורות למסמכים או לפרטים בבקשה עצמה שהיו חסרים ו/או לא אמינים לגמריי. סיבות נוספות, אך פחות נפוצות, קשורות לשהייה קודמת בארצות הברית, עבר פלילי ועוד סיבות הקשורות לביטחון הלאומי של ארצות הברית. חלק מסיבות הסירוב הן ברות תיקון, בין אם על ידי מבקש הויזה ובין אם על ידי גורם אחר (תלוי בסוג הויזה) וחלק מהסיבות הן לצמיתות, כלומר אינן ברות שינוי.

בתום הראיון בשגרירות, או לאחר הגשת הטפסים בדואר שליחים, מחוייב הקונסול לתת הסבר מדוע הבקשה סורבה. אם סורבתם באופן סופי, ללא האפשרות להשלים פרטים או מסמכים שהיו חסרים (והם היו הסיבה לסירוב), לצערנו לא תוכלו לקבל החזר על האגרה ותאלצו להתחיל את כל התהליך שוב, במידה ועדיין תרצו להוציא ויזה. וכן, זה כולל לשלם את האגרה שוב.
אך שימו לב כי ישנה אפשרות של השהיית הבקשה עד אשר תשלימו את ההנחיות הרלוונטיות. בכל מצב מחוייב הקונסול לספק סיבת סירוב ובמידה ולא מדובר בסירוב קבוע יספק הקונסול גם הנחיות להמשך.


אז מה הן הסיבות העיקריות לסירוב ויזה, איך הן מסומנות ומה אפשר לעשות עם זה


סירוב ויזה עקב פרטים חסרים ו/או שגויים בטופס הבקשה לויזה-

התחלנו מהסיבה הנפוצה ביותר וגם זו שאינה סופית, אלא ברת תיקון. אם מכתב הסירוב מסומן כ- 221(g) ככל הנראה מדובר במילוי חלקי או שגוי או לא מדוייק של חלקים בטופס הבקשה או במסמכים המצורפים. מכתב הסירוב יכלול, בדרך כלל, הוראות לפעולות נוספות שעל המועמד לנקוט כדי להמשיך בתהליך בקשת הוויזה שלו. כלומר מה צריך לתקן או אילו מסמכים צריך לשנות ו/או להוסיף. המכתב גם יכלול הוראות כיצד להשלים את הצעדים הנוספים הנדרשים. בסיבת סירוב זו, המועמד אינו צריך לשלם את אגרת הוויזה שוב.

לפעמים בקשות ידרשו טיפול מנהלי נוסף, אשר עשוי לעכב את ההחלטה לגבי אישור הוויזה. במקרה שנדרש טיפול מנהלי, המכתב יהיה מסומן גם כן כ- 221(g) ויספק הנחיות נוספות.

במקרה של סירוב המסומן 221(g) (כל עוד לא רשום אחרת), יש לכם עד שנה לבצע את השינויים או התוספות שהתבקשתם, אחרת התהליך נסגר ומדובר כבר בבקשה חדשה לגמריי.


סירוב ויזה מחשש לחוסר זיקה לישראל / אי עמידה בזכאות לויזה

אם מכתב הסירוב מסומן כ- 214(b) המשמעות היא כי המועמד אינו זכאי לוויזה בשלב זה, על פי חוקי ההגירה בארה”ב. כלומר, הקונסול לא השתכנע כי יש לכם זיקה מספיק גדולה לישראל, כלומר יש לו חשש כלשהו שלא תחזרו לישראל או שיש לכם סיבות ורצונות להגר לארצות הברית. לצערנו סירוב מסוג זה הינו סופי ולא נתון לערעור. אם אתם בוחרים להגיש בקשה מחדש, אתם צריכים להגיש טופס בקשה חדש, לשלם את אגרת הוויזה מחדש, לקבוע מועד חדש לראיון, ולספק מידע על איך השתנו הנסיבות מאז הגשת הבקשה האחרונה לוויזה. כלומר, אין מניעה להגיש בקשה חדשה לויזה, אז כדאי לוודא כי אכן חיזקתם את ההוכחות שלכם לקשר רציני יותר לישראל וסיבות מספיק טובות לחזור לארץ. בניגוד לדעת הרווחת, אין הגדרת זמן בה אסור להגיש בקשה שוב, כלומר תוכלו להגיש בקשה חוזרת ללא כל דיחוי, אך מומלץ להמתין כמה חודשים בכדי לחזק את הקשרים לישראל, ואם תשנו את הגורם שהוביל לסירוב, הסיכויים שלכם לזכות בויזה גדלים.

סיבה נוספת תחת סימון סירוב 214(b) היא שהגשתם בקשה לסוג ויזה שאינה תואמת את מהות השהות שלכם.


סירוב ויזה עקב עבר אישי

העבר שלנו בהחלט משמעותי בהגשת בקשה לויזה. למשל אם קיבלתם את סיבת הסירוב a)212) על מגוון סעיפיה, ככל הנראה מדובר בעבר פלילי כזה או אחר הקשור לעשרות תתי סעיפים של עבירות פליליות וביטחוניות. למשל, סעיף 212(a)(2)(A)(i)(I) הינו סירוב על סמך עבר פלילי הקשור לעברות מוסר. סעיף 212(a)(2)(A)(i)(II) בסיבת הסירוב מדבר על עבירות בתחום הסמים. סיבות סירוב על סמך עבר פלילי יכולות להגיע לדקויות אפילו בחישוב סך השנים שאדם ישב בכלא בגין עברות מסויימות.

אבל לא רק עבר פלילי יכול להוות בעיה, אלא גם שהות קודמת בארצות הברית שאינה תאמה את החוקים המקומיים הפדרליים. למשל אם שהיתם פעם בארצות הברית מעבר לזמן שהוקצב לכם מרשויות ההגירה, יכול מאוד להיות שכשתגישו ויזה חדשה הבקשה תידחה על סמך סעיף 212(a)(9)(B)(i). במידה ושהיתם עד שנה לאחר כניסתכם הראשונית (החוקית) לארה”ב, סביר להניח שתישלל מכם האפשרות להגשת בקשה לויזה ל-3 שנים מתאריך עזיבתכם את ארצות הברית. אם שהיתם יותר משנה בארצות הברית, סביר להניח שלא תוכלו להגיש בקשה חדשה ב-10 השנים הקרובות.


סירוב ויזה מחשש לנטל כלכלי או ציבורי

אם קיבלתם את סיבת הסירוב 212(a)(4) ככל הנראה ישנו חשש שאין ברשותכם מספיק כסף לממן את השהייה שלכם וסביר להניח, לדעת הקונסול, שתהפכו לנטל כלכלי או ציבורי. כלומר, תתחילו לדרוש קצבאות כאלו ואחרות או במילים פשוטות להשתמש במשאבים המקומיים. אומנם סוג סירוב זה אינו שכיח בהגשת ויזות תייר, אך חשוב להבין שזו יכולה להיות סיבת סירוב גם כן, לכן חשוב כי תוכיחו שאתם יכולים לממן את הטיול שלכם בצורה מספקת.


סירוב ויזה מחשש להונאה או הטעיה מכוונת

סיבת סירוב 212(a)(6)(C)(i) היא חמורה וסביר להניח קבועה. על פי סעיף זה, התרשם הקונסול או מי מטעמו שהפרטים שהצגתם אינם נכונים במודע. כלומר, ששיקרתם במכוון או ניסיתם לבצע הונאה כלשהי. סיבת סירוב זו תישמר במערכת באופן קבוע והסיכוי לקבל ויזה לאחר סירוב מסוג זה הוא אפסי.



מה אפשר לעשות במקרה של סירוב ויזה לארה”ב

כאמור, ישנן סיבות סירוב שאינן קבועות, כלומר כן ניתנות לשינוי. במעמד סירוב הבקשה יתווספו הוראות והנחיות להמשך פעולה, במידה והן אפשריות כמובן.

למשל אם סורבתם על סעיף של חוסר זיקה או אי עמידה בדרישות או אפילו מחסור במסמכים, ניתן להביא מסמכים תומכים בזיקתכם לישראל או לוודא כי חיזקתם את הקשר שלכם לישראל במעמד הגשת הבקשה הבאה. במידה וסורבתם על סעיף זה ללא יכולת ערעור, תוכלו להגיש מחדש בקשה עם המסמכים החדשים והמעודכנים.

אך מה עושים במידה וסורבתם על סמך סעיף קבוע? התמודדות שגויה עם סירוב יכולה להביא להחמרה נוספת במעמד המבקש, לכן חשוב להבין מדוע סורבה הויזה ובמידת הצורך להתייעץ עם גורמים מקצועיים במתמחים בנושא.

ניתן להגיש בקשה מיוחדת הנקראת תוכנית “waiver”, תוכנית אשר יכולה להקנות פטור מבקשת ויזה לארצות הברית תחת קריטריונים מוגדרים מראש. אך גם כאן זה תלוי בקונסול ובעמידה בתנאים מאוד ספציפיים. במכתב הסירוב תוכלו לראות האם אתם זכאים להגשת בקשה חריגה.

שימו לב שאם אתם מגישים בקשה כזו, אינכם זכאים לחידוש ויזה לאחר מכן ללא הגעה לראיון פיזי בשגרירות.


למידע ספציפי על סירוב ויזה אנא בקרו בקישור הבא להנחיות נוספות:
https://il.usembassy.gov/he/frequently-asked-questions/


שתפו עם אחרים!